Nieuws & updates
Terug naar overzicht

Steeds meer organisaties kiezen voor een generiek en resultaatgericht functiehuis. Sommige van onze klanten gaan nog verder en besluiten te gaan werken met rollen in plaats van functieomschrijvingen. Zeker als je gewend bent aan specifieke en taakgerichte omschrijvingen, betekent de invoering van een generiek functiehuis of een rollenmodel een grote verandering. Voor managers en HR én voor medewerkers.

Eén van de kenmerken van een generiek en resultaatgericht functiehuis is dat in functieomschrijvingen geen taken of precieze bevoegdheden te vinden zijn. Die taken vormen de ‘input’. Als je als organisatie liever stuurt op zelfstandigheid van je medewerkers, is het beter om de gewenste ‘output’ van functies te omschrijven: de resultaatbijdragen of toegevoegde waarde van functies.

Omdat medewerkers hun precieze taken en bevoegdheden dan niet meer uit de functieomschrijving kunnen halen, is het cruciaal dat de manager in gesprek gaat (en blijft) met de medewerker en wordt de HR-cyclus nóg belangrijker. Het invoeren van generieke functieomschrijvingen vergt toelichting en aandacht: wat betekent dit voor jou? Op welke manier zou jij die resultaatbijdragen kunnen leveren? Wat heb je daarvoor (van mij) nodig? En ook: wat verwacht ik het komende jaar concreet van jou?

Een generiek functiehuis behelst meestal ook het werken met functiereeksen. Door functies op verschillende (opeenvolgende) niveaus te omschrijven ontstaat inzicht in doorgroeimogelijkheden. Ook dit vergt van managers dat ze op regelmatige basis stilstaan bij de ontwikkeling van hun medewerkers. Mede aan de hand van de functiereeksen bespreek je zaken als: waar sta je nu en wat wil jij? En mocht de medewerker naar een zwaarder niveau toe willen: welke resultaatbijdragen horen bij dat zwaardere niveau? Welke doorgroei zie ik jou maken en op welke termijn? En wat is daarvoor nodig?

Niet alleen om de invoering van een generiek functiehuis in jouw organisatie te laten slagen, maar ook daarna – bij het werken met generieke functieomschrijvingen – is het 1-op-1 voeren van periodieke gesprekken (de HR-cyclus) tussen manager en medewerker van groot belang. 

Moeite met het vinden van een HR-cyclus die past bij jouw organisatie? Wij denken graag met je mee!

Meer tips voor een goede HR-cyclus vind je hier.