Functieomschrijvingen bieden houvast voor de verdeling van verantwoordelijkheden in organisaties. Een functieomschrijving is ook de basis voor het vaststellen van de niveaus van functies en de onderbouwing van onderlinge verhoudingen. Een goede omschrijving kun je bovendien gebruiken als ‘handvat’ voor verschillende HR-toepassingen, zoals werving en selectie en het sturen van de inzet en ontwikkeling van medewerkers.
Truus van der Zanden, P&O-adviseur bij woningbouwvereniging Talis: "In 2013 hebben we kennisgemaakt met EVZ. We zijn gestart met een intensief traject van een aantal dagen waarin de adviseur van EVZ onze leidinggevenden heeft ondersteund en geadviseerd in het zelf omschrijven van alle functies na de reorganisatie. We hebben er onder begeleiding van de deskundige leermeester in een open gesprekssfeer een succes van kunnen maken. We hebben een gevoel van ‘samen werken, samen ontdekken en samen leren’ overgehouden. Dat is wat we bij Talis zoeken in externe adviseurs en wat ons een basis geeft voor een duurzame samenwerking."
Karen Bosch, HR-directeur HTM: “Door een kritische en professionele ondersteuning heeft EVZ ons geholpen om het functieonderzoek snel en met het gewenste resultaat te realiseren.”
We hebben vele jaren ervaring in het omschrijven van functies, functiereeksen en het maken van een functiehuis; ieder keer weer maatwerk. Er bestaat geen vast format voor het omschrijven van functies, maar het omvat meestal een resultaatprofiel en een competentieprofiel. Als een functie op verschillende niveaus voorkomt (functiereeks), dan omschrijven we het verschil in een matrix met Niveau-Onderscheidende Kenmerken (NOK). In samenspraak en aansluitend op de behoeften van jullie organisatie komen we tot een plan van aanpak, dat vaak uit onderstaande elementen bestaat: